Gogle mieszanej rzeczywistości Dell Visor to jedna z wielu pozycji wchodzących w skład inicjatywy Windows Mixed Reality, które mieliśmy okazję poznać w trakcie niemieckich targów IFA 2017 ( 28 sierpnia 2017 roku) w Berlinie. Bardzo szybko (15 września 2017 roku) okazało się, że ten sprzęt trafił do przedsprzedaży na terenie Stanów Zjednoczonych oraz Kanady. Niedługo później pierwsze osoby miały okazję do samodzielnego sprawdzenia sprzętu w swoich domach.
Dell Visior ma dobrze współpracować zarówno w kwestii wirtualnej jak i mieszanej rzeczywistości mogą jednocześnie współpracować zarówno z bogatą biblioteką Steam i Microsoft Store. Zastosowane kamery mają za zadanie śledzić pozycje headsetu, dzięki czemu nie potrzebujemy dodatkowych sensorów.
Co oferuje Dell Visor?
Gogle zostały wyposażone w samodzielny system śledzenia w przestrzeni, dzięki czemu zestaw składa się tylko z gogli oraz dwóch kontrolerów ruchowych. W przypadku urządzeń od zewnętrznych producentów Microsoft zdecydował się postawić na wirtualną rzeczywistość oraz niską cenę. Ponadto sprzęt możemy podłączyć z wykorzystaniem jednego, połączonego kabla (HDMI 2.0 oraz USB 3.0), dzięki czemu nie tylko proces połączenia jest bardzo łatwy.
Microsoft zapewnił, że w ramach całego środowiska Windows Mixed Reality będziemy mieli do czynienia z wieloma aplikacjami, które obsługiwać będą nie tylko tego typu urządzenia, ale także Microsoft Hololens korzystający z hologramów działających w trochę inny sposób. Na platformie firmy znajdziemy jednak aplikacje specjalnie zaprojektowane tak, aby nikt nie mógł narzekać na brak kompatybilności.
Cena Dell Visor
Zestaw gogli wraz z kontrolerami ruchowymi WMR został wyceniony na kwotę 449 dolarów (około 1565 złotych), ale w wielu sklepach często spotkać możemy kwotę niższą, czyli 349 dolarów (około 1220 złotych). Wciąż nie możemy kupić tego urządzenia oficjalnie w Europie, nie wspominając już o Polsce. Są już jednak sklepy oferujące dostawę na teren naszego Państwa.
Specyfikacja techniczna Dell Visor
Tak jak wspomnieliśmy, gogle dzięki wbudowanym dwóm kamerom umożliwiają śledzenie ich i ruchu użytkownika w przestrzeni. Gogle podłączamy z wykorzystaniem podwójnego kabla zawierającego następujące końcówki – HDMI 2.0 oraz USB 3.0. Należy pamiętać również o odbiorniku sygnału Bluetooth, które pozwolą nam korzystać z kontrolerów ruchowych bez dodatkowych kabli (łączność odbywa się poprzez Bleutooth 4.1).
Dokładna specyfikacja techniczna:
- 2x ekran LCD (RGB subpixel)o przekątnej 2,89 cala
- Rozdzielczość 2880 x 1440 pixeli (na oko przypada 1440 x 1440)
- Zagęszczenie pixeli na poziomie 706ppi
- Odświeżanie – 90Hz
- Pole widzenia – 110 stopni (105 zdaniem Microsoftu)
- Śledzenie pozycyjne – kamery wykorzystujące sześć stopni swobody
- Kamery śledzące – Dual B+W VGA Camera do mapowania
- Rodzaj obiektywu – Soczewka Fresnela
- Regulacja obiektywu – Oprogramowanie IPD
- Sensory śledzenia:
- Żyroskop
- Akcelerometr
- Magnetometr
Współpraca z urządzeniami Dell:
- Inspiron 5000 15/17
- Inspiron 15
- Inspiron 27 All-in-one
- Inspiron 24 All-in-one
- Inspiron Gaming Tower
- Inspiron Tower
- XPS Tower VMAX
- XPS 27
Kontakt z użytkownikiem
- Dźwięk przestrzenny
- Śledzenie ruchu
- Komunikacja ruchowa z kontrolerami ruchowymi
Komunikacja
- Wbudowane wejściu audio (gniazdo 3,5 mm)
- Wbudowane wejście mikrofonu (gniazdo 3,5 mm)
- Kabel – 4 metry, zakończony końcówkami HDMI 2.0 oraz USB 3.0
Programowanie na Dell Visor
Ze względu na małą oficjalną dostępność sprzętu nie możemy tutaj mówić o sporej ilości aplikacji czy gier tworzonych dokładnie z myślą o całej rodzinie Windows Mixed Reality. Ba, w przypadku zewnętrznie tworzonych gogli, takich właśnie jak Dell Visor otrzymaliśmy także oficjalne wsparcie dla bibliotek SteamVR. Microsoft zdecydował się jednak wprowadzić kilka istotnych udogodnień, przede wszystkim wszystkie gogle włącznie z Hololens współpracują z systemem Windows 10 i oferowanym przez niego systemem UWP (Universal Windows Platform) umożliwiającego szybkie i bezproblemowe dostosowanie aplikacji do różnych możliwości wyświetlania (hologramy czy zwykłe ekrany monitorów i gogli MR). Porady odnośnie tworzenia aplikacji znajdziecie w naszym wpisie poświęconym wbudowane platformie, w ramach aktualizacji Fall Creators, Windows 10 Mixed Reality Portal.