Specyfikacja gogli Microsoft HoloLens
Microsoft cały czas intensywnie pracuje nad Mieszaną Rozdzielczością, łączącą w sobie cyfrowy i rzeczywisty obraz. Tego typu rozwiązanie ma olbrzymi potencjał związany z pracą w wielu branżach. W tej chwili sprzęt dostępny jest do kupienia w wersji Deweloperskiej za 3000 dolarów, bądź Zestawie Komercyjnym za 5000. Co zatem zaoferuje nam to urządzenie w tej cenie?
Historia
Gigant z Redmont od 2012 roku rozpoczął prace nad urządzeniem, które w tej chwili stanowią doskonały pokaz Mieszanej Rzeczywistości, która cały czas fascynuje branżę technologiczną. Oficjalna prezentacja nastąpiła w 2015 roku podczas corocznej konferencji Microsoftu, jednakże najlepiej możliwości tego urządzenia ukazano podczas targów E3. To jak rozbudować udało się tak prostą z pozoru grę jak Minecraft idealnie uświadomiło wielu ludzi jakie szanse otwiera MR.
Podzespoły
Microsoft HoloLens zostały wyposażone w czterordzeniowy procesor Intel Atom x5-Z8100 taktowany zegarem 1,04 GHz wspomagany przez specjalny układ graficzny „Holographic Processing Unit” zaprojektowanym specjalnie dla tworzenia obiektów (hologramów) w rozszerzonej rzeczywistości. Zaimplementowany Inercyjny zespół pomiarowy (Inertial Measurement Unit) umożliwia goglom dokonanie wielu obliczeń w czasie rzeczywistym zapewniającym dokładne określenie odległości do punktów nie posiadających rzeczywistego odniesienia. Ponadto do dyspozycji otrzymamy także 2 GB pamięci RAM oraz 64 pamięci wewnętrznej, z czego około 10 zajmowane jest przez system Windows 10.
Ponadto gogle posiadają dwie kamery 2,4 Mpix o rozdzielczości 2048 x 1152 i 1,1 Mpix o rozdzielczości 1408 x 792, przy odświeżaniu na poziomie 30 klatek na sekundę. Na pokładzie znalazł się także moduł Bluetooth 4.i oraz WiFi 802.11 ac. Wszystko napędzane jest baterią o pojemności aż 16 500 mAh.
Cztery mikrofony zostały wykonane pozwoliły twórcom na zapewnienie przestrzennego dźwięku, który system wykorzysta przy okazji każdej z aplikacji i hologramu. Rzecz jasna Hololens wyposażone zostały w gniazdo słuchawkowe, choć to rzecz jasna wiązać się będzie także z dodatkowym okablowaniem. Sprzęt otrzymał złącze micro USB oraz czujnik światła.
Gogle posiadają wygodne regulowane dopasowanie z wykorzystaniem koła na tylnym pasku. Tym samym obwódka rozszerza się wraz z zapotrzebowaniem w wyznaczonych wypadkach. Waga to 579 gramów, jednakże świetny, użytkowy design umożliwił odpowiednie zbalansowanie go na głowie.
Programowanie i narzędzia
Na obecnym etapie to właśnie Microsoft definiuje cały rynek Mixed Reality, jednakże nie oznacza to, że twórcy spoczęli na laurach. Infrastruktura sieciowa cały czas jest rozwijana, tak samo jak baza aplikacji i funkcji dostępnych dla użytkowników. Uniwersalna Platforma Windows (UWP), wprowadzona wraz ostatnim systemem firmy z Redmont – Windows 10, pozwoliła twórcom na bezproblemowe projektowanie aplikacji funkcjonujących na każdym urządzeniu działającym na tej platformie. Wszystkie narzędzia wchodzące w skład Windows 10 SDK dostępne będą dla nas za sprawą Visual Studio 2017. Rzecz jasna specyfika każdego z urządzeń jest odmienna, jednakże w każdej chwili będziemy mieli dostęp do bibliotek Hololens pozwalających na dostosowanie się do charakterystyki działania hologramów i ich wyświetlania. Windows Runtime zaimplementowany w ramach UWP obsługuje język C++/CX, JavaScript-TypeScript, C# oraz Visual Basic .NET, bez względu na rodzaj procesora (x86 czy ARM).
Podsumowanie HoloLens
Hololens cały czas jest rozwijane i być może za pewien czas otrzymamy kolejną generację, która będą funkcjonować będzie jeszcze lepiej. Póki co głównym mankamentem jest bateria, która pomimo swojej dużej pojemności wystarcza jedynie na mniej więcej 2-3 godziny. Design jest naprawdę ładny i sądzę, że obrany kierunek w najbliższej przyszłości powinien być kontynuowany. Microsoft wciąż poszukuje deweloperów chcących rozwinąć środowisko gogli za sprawą nowych aplikacji, które mogą funkcjonować na naprawdę szeroką paletę urządzeń, dzięki platformie UWP.