Microsoft podczas tegorocznej konferencji Build 2017 nie przedstawił nam zbyt wielu informacji dotyczących mieszanej rzeczywistości, jednakże nie oznacza to, że nie dowiedzieliśmy się niczego ciekawego. My skoncentrujemy się na aspektach dotykających Mieszanej Rzeczywistości i tym co może nas czekać w temacie MR.
MR to nie tylko hardware?
Jak się okazuje przede wszystkim jesienna aktualizacja Fall Creators Update ma za zadanie przybliżyć programowanie tradycyjne temu skierowanemu na mieszaną rzeczywistość. Niekiedy MR ma się przewijać ze zwykłymi codziennymi elementami, w związku z czym ujrzeliśmy Story Remix, czyli aplikację pozwalającą na edycję filmu z wykorzystaniem dodatkowych elementów, w tym te korzystające z rozszerzonej rzeczywistości. Apka ma brać pod uwagę nasze działania oraz wykorzystane zdjęcia czy materiały wideo, aby je skutecznie połączyć ze sobą. Zaprezentowano ponadto Fluent Design System, który ma być nowym spojrzeniem firmy na interfejs, który ponownie doczeka się ciekawych zmian. Pomimo, że przedstawiony tam materiał nie prezentował w ogóle bezpośrednio widoku z gogli, jednakże mogliśmy zobaczyć zarys pomysłów. Interakcje z hologramami mają być naprawdę intuicyjne i być może będzie to coś dosyć bliskiego smartfonom i generalnie technologii dotykowej. Windows 10 ma poczynić kolejny krok ku wielkiej swobodzie oraz uniwersalności, której celem jest sprawienie, aby przyjemność z pracy lub rozgrywki była taka sama bez względu na platformę działającą na systemie Microsoftu.
MR to już nie tylko Hololens?
Najważniejszym elementem zostało jednak zapowiedzenie cen gogli mieszanej rzeczywistości od Acera i LG. Oba urządzenia mają pozwolić mniej zamożnym programistom na zapoznanie się z technologią oraz rozpoczęciem prac na aplikacjami wykorzystującymi hologramy. Microsoft doskonale zdaje sobie sprawę z tego jak istotna podczas premiery będzie baza dostępnych możliwości. Z pewnością pomoże w tym atrakcyjna cena urządzeń od zewnętrznych producentów – Acer Windows Mixed Reality Headset Developer Edition to koszt 299 dolarów, natomiast HP Windows Mixed Reality Headset Developer Edition to 329 dolarów. Gogle te stanowią kolejny punkt w rozwoju technologii, która cały czas będzie rozwijana, także poprzez ścisłą współpracę. Zdawać się może, że do finalnych wersji wciąż jest bardzo daleko, choć warto docenić, że zaangażowane jest w całe przedsięwzięcie wielu ludzi. Niestety pierwsze zamówienia będą realizowane jedynie w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie, w związku z czym reszta świata będzie musiała cierpliwie zaczekać na swoją kolej.
Ciekawą nowością okazały się kontrolery ruchowe, które są dedykowane właśnie technologii MR. Sprzęt ma być dokładnie śledzony w zakresie naszego wzroku (w goglach), a szereg czujników ma pozwolić osiągnąć oczekiwaną dokładność. Niestety tutaj również nie doczekaliśmy się większej ilości konkretów, no może poza ogłoszeniem, że zestaw gogli Acera i wspomnianych padów ma kosztować 399 dolarów.
Podsumowanie Build 2017 w kontekście MR
Microsoft naprawdę powoli i dokładnie stara się rozwijać swoją ideę Mixed Reality. Build 2017 udowadnia, że firma doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że jest tak naprawdę na świeczniku i każdy jej krok oraz decyzja będą uważnie śledzony przez ludzi na całym świecie. Hologramy wciąż są na bardzo wczesnym etapie, choć współpraca z kilkoma firmami z pewnością przyspieszy pracę oraz rozwiązywanie potencjalnych problemów. Firma zdaje się przykładać naprawdę sporą wagę na podstawowej zawartości, która ma być w momencie premiery naprawdę spora. Każdy aspekt ma być doszlifowany jak to tylko możliwe, a kreatywność rozwiązań ma wręcz zachwycać. To właśnie poprzez spokojny rozwój MR ma wejść na rynek w odpowiednim stylu, tak aby pozostać w nim na dobre. Póki co niestety nie będziemy mieli zbyt wielu okazji do samodzielnego sprawdzenia tego wszystkiego, gdyż nieodpowiedni ruch może doprowadzić do wielkiej katastrofy, także tej marketingowej.