Historia Oculus Rift:
Oculus Rift to gogle wirtualnej rzeczywistości, które tak naprawdę zapoczątkowały obecną modę na gogle wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście Sony deklarowało, że już wcześniej prowadziło badania, jednakże to pierwotne dzieło Palmera Luckey’a przetarło pierwsze szlaki. W 2012 roku wielu ludzi uwierzyło w młodego twórcę, którego pierwszy projekt rozbudził marzenia wielu ludzi o prawdziwej i doskonałej immersji. Zbiórka zakończyła się niewyobrażalnym sukcesem i zebraniem aż 2 milionów dolarów.
Zainteresowanie nie malało, a wręcz przeciwnie cały czas wzrastało w związku z czym presja stawała się coraz więcej co nie pomagało produkcji. Nadszedł jednak 2014 roku i firma Marka Zuckerberga zakupiła całą rodzącą się firmę Oculus za astronomiczną kwotę dwóch miliardów dolarów! W trakcie krótkiej produkcji powstały trzy wersje różniące się rozdzielczością i podzespołami:
- Development Kit 1: wyświetlacz o rozdzielczości 1280 × 800 (640 × 800 na każde oko)
- Development Kit 2: wyświetlacz z SG Note 3 o rozdzielczości 1920 x 1080 (960 × 1080 na oko)
- Wersja konsumencka: wyświetlacz o rozdzielczości 2160 × 1200 (1080 × 1200 pikseli na każde oko)
Oficjalna premiera nastąpiła 28 marca 2016 roku, jednakże kilka dni wcześniej swoje egzemplarze otrzymały osoby, które zdecydowały się wesprzeć projekt jeszcze podczas wspomnianej kampanii Kickstarterowej w 2012 roku, sam Luckey udał się na Alaskę gdzie oficjalnie wręczył pierwszy gotowy egzemplarz. Zestaw premierowy zawierał gogle, kontroler Xbox One (na mocy współpracy z Microsoftem), jeden sensor, bezprzewodowy pilot oraz zestaw podstawowych kabli. Jednocześnie otworzono Oculus Store, w którym na samym starcie dostępnych było 30 produktów o zróżnicowanej charakterystyce (zdjęcia 360, filmy oraz gry). Ponadto każdy posiadacz otrzymał dostęp do Oculus Dreamdeck zawierającego kilka ciekawych doświadczeń VR).
Wymagana specyfikacja komputera:
Obraz odświeżany jest w 90 klatkach na sekundę, w związku z czym gogle wymagać będą naprawdę mocnego komputera do poprawnego działania. Pierwotnie potrzebny był nam komputer wyposażony w procesor intela i5 4590. kartę graficzną GTX 970 lub AMD R9 290, minimum 8 GB RAM, złącze wideo HDMI 1.3, cztery porty USB (3X USB 3.0 i USB 2.0). W październiku 2016 roku firma poinformowała, że dzięki zastosowaniu technologii Asynchronous Spacewarp komputer musi utrzymywać płynność na poziomie 45 klatek na sekundę dzięki czemu udało się obniżyć wymagania. W tej chwili potrzebujemy już jedynie i3 6100 lub AMD FX4350, karty GTX 960 lub AMD 290, RAM pozostał bez zmian 8 GB, natomiast system to już Windows 8 lub wyższy (a nie jak wcześniej Win 7).
Cena Oculus Rift:
W chwili obecnej zestaw zawierający gogle oraz kontrolery Touch wyceniony został na 708 euro, co przekłada się na około 3005 złotych. Ponadto możemy dokupić oddzielnie kontrolery Touch (119 euro, czyli ok. 505 złotych), słuchawki dokanałowe (59 euro, czyli ok. 250 złotych) oraz sensor (69 euro, czyli ok. 290 złotych). Ponadto dostępne są także elementy zastępcze: pilot Remote (39 euro, ok. 165 złotych), czterometrowy kabel do gogli (59 euro, ok. 250 złotych), słuchawki nauszne (49 euro, ok. 208 złotych) oraz Oculus Rift Fit (39 euro, ok. 165 złotych).
Narzędzia:
Oculus SDK to specjalny zestaw umożliwiający szybką oraz wygodną pracę z gogli, co wraz ze wsparciem dla silników Unity oraz Unreal Engine pozwala wielu deweloperom na bezproblemowe programowanie. W zasadzie wszystko co jest nam potrzebne znajdziemy w zakładce Developers na stronie producenta.
Podsumowanie:
Oculus Rift to urządzenie które zapoczątkowało wielką modę na wirtualną rzeczywistość i przez długi czas stanowiło motor napędowy dla całego segmentu. W obecnej chwili rywalizacja na rynku PC trwa w najlepsze, gdyż konkurencyjny HTC Vive dysponuje podobnymi możliwościami.