Mieszana rzeczywistość zbliża się do nas coraz to większymi krokami, tymczasem warto samodzielnie przekonać się jak łatwe, bądź trudne będzie rozpoczęcie swojej własnej przygody z tworzeniem aplikacji na Windows Mixed Reality. Postaram się Wam naszkicować kilka podstawowych informacji dotyczących rozpoczęcia pracy nad programami, które niebawem zmienią się w hologramy wyświetlane na goglach. Zatem od czego zacząć programowanie na MR?
Wymagania
Zanim zaczniemy jakiekolwiek prace musimy się wyposażyć w odpowiedni komputer, dla którego tworzenie aplikacji na MR nie będzie stanowiło żadnego problemu. Może to stanowić mały problem ze względu na dwie oddzielne specyfikacje: jedna dla Emulatora Hololens oraz druga dla Immersyjnego Headsetu w wersji deweloperskiej.
Emulator Hololens (minimalne wymagania):
- System: 64-bitowy system Windows 10 Pro, Enterpraise lub Education (Home odpada, gdyż nie korzysta z Hyper-V).
- Procesor: 64-bitowy model z czterema rdzeniami (możliwość wykorzystania trybu wielu procesorów, z tym, że wciąż potrzebujemy cztery rdzenie)
- Pamięć RAM: 8GB
- BIOS: Musi posiadać Wirtualizację wspomaganą komputerowo (Hardware-assisted virtualization), Tłumaczenie drugiego poziomu (Second Level Address Translation – SLAT), DEP (Data Execution Prevention)
- Karta Graficzna: DirectX 11 lub nowszy, WDDM 1.2 lub nowszy. Emulator może pracować z GPU nieobsługiwanym, jednakże będzie to przebiegać znacznie wolniej.
Jeżeli posiadamy tego typu komputer (bądź lepszy) to musimy uruchomić systemowo Hyper-V. Jak to sprawdzić i włączyć? Panel sterowania > Programy > Programy i Funkcje > Włącz i wyłącz funkcje systemu Windows > wybrane musi być “V” by instalacja Emulatora zakończyła się sukcesem.
Immersyjnego Headsetu (minimalne wymagania):
Procesor:
Dla laptopów i Notebooków – Intel Mobile Core i5 siódmej generacji, dwurdzeniowy z Hyper Threading
Dla stacjonarnych – Intel i5 szóstej generacji, dwurdzeniowy z Hyper Threading lub AMD FX 4350 4,2 GHz z czterema rdzeniami
Karta Graficzna:
Dla laptopów i Notebooków – Nvidia GTX 965M lub AMD RX 460M (2 GB pamięci) obsługujący DirectX 12
Dla stacjonarnych – Nvidia GTX 960/1050 lub AMD Radeon RX 460 (2 GB pamięci) obsługujący DirectX 12
Dodatki:
Sterownik WDDM 2.2, Thermal Design Power 15W lub więcej
Immersyjnego Headsetu (rekomendowane wymagania):
Procesor:
Dla stacjonarnych – Intel i7 szóstej generacji, sześciordzeniowy lub AMD Ryzen 5 1600, sześciordzeniowy, dwunasto wątkowy
Karta Graficzna:
Dla stacjonarnych – Nvidia GTX 980/1060 lub AMD Radeon RX 480 (2 GB pamięci) obsługujący biblioteki DirectX 12
Dodatki:
Sterownik WDDM 2.2, Thermal Design Power 15W lub więcej
Oprogramowanie
Pierwszym wymogiem jest rzecz jasna zakup sprzętu oraz rozpoczęcie procesu instalacji odpowiedniego oprogramowania w tym: Visual Studio 2017 lub Visual Studio 2015 (Update 3), HoloLens Emulator, Unity 5.5, Vuforia. Ponadto immersyjny zestaw słuchawkowy wymagać będzie ściągnięcia i zainstalowania takich narzędzi jak: Windows 10 Creators Update, Visual Studio 2017, Unity Mixed Reality Technical Preview oraz zaktualizowanie sterowników graficznych w naszym komputerze.
Rzecz jasna gdy mamy już pomysł oraz wszystko podłączone, zaktualizowane i poprawnie ustawione możemy zabrać się do pracy. Rzecz jasna najłatwiej będzie nam stworzyć jakąś prostą aplikację na Windows 10, którą następnie dzięki Universal Windows Platform przeniesiemy do mieszanej rzeczywistość. Z początku ujrzymy jedynie zwyczajną kartę, którą na początku będziemy mogli umieścić gdzieś w przestrzeni.
Kolejne kroki
Następnie możemy spróbować stworzyć pierwsze proste obiekty 3D, wykorzystując do tego silnik Unity. Rzecz jasna możemy na upartego zostać przy swoich sprawdzonych rozwiązaniach, jednakże będzie się to wiązało z wieloma możliwymi problemami. Następnie warto zajrzeć na stronę dla deweloperów, by w dziale Basics poczytać trochę o wykorzystaniu takich systemu jak śledzenie wzroku, obsługa gestami, implementacja i współpraca z kontrolerami, przestrzenny dźwięk oraz odwzorowanie (mapping). Microsoft oferuje możliwość wykorzystania symulatora Windows Mixed Reality, z którego korzystać będziecie mogli za pomocą kontrolera Xbox 360/Xbox One lub klawiatury.
Z czasem będziemy mogli coraz lepiej rozumieć jak wszystko funkcjonuje i rozpocznie się “zabawa” z takimi rzeczami jak chociażby obsługa DirectX.