Planujesz zakup swoich pierwszych gogli VR? A może chcesz wiedzieć ile urządzeń jest dostępnych na rynku? Nasz wielki ranking VR na rok 2022 pokaże Ci które z zestawów VR warto kupić a na które można spojrzeć z sentymentem.
Przygotowując ranking, wzięliśmy pod uwagę takie parametry jak:
Rok produkcji – można zakładać, że im gogle VR są starsze tym gorzej będą radzić sobie z obecnymi aplikacjami. Może być tu jednak kilka niespodzianek 🙂
Wyświetlacz – rodzaj wyświetlaczy instalowanych w narzędziach. Dzięki nim w różny sposób prezentowana będzie czerń oraz ogólnie jakość.
Rozdzielczość – Ten parametr powie nam jaką rozdzielczość posiadać będzie każda z soczewek naszego zestawu VR. Potencjalnie i większa rozdzielczość tym lepszej jakości obraz.
Odświeżanie – Jak często odświeżany jest obraz w czasie jednej sekundy. Im więcej tym mniejsza szansa na odczuwanie dyskomfortu podczas korzystania z urządzeń.
FOV (Field of View) – informacja o tym na jaki kąt widzenia pozwalać nam będą soczewki. Dobrze aby gogle VR umożliwiały nam możliwie naturalny kąt widzenia dzięki czemu nasza rozgrywka będzie nieco bardziej immersyjna.
IPD (Interpupillary distance) – jest to bardzo ważny punkt naszego rankingu. Dotyczy on bowiem tego jakie możliwości regulowania rozstawu soczewek daje nam nasz zestaw VR. Odpowiedni rozstaw soczewek (liczony w milimetrach) sprawi, że użytkownie gogli będzie dużo przyjemniejsze.
Śledzenie (tracking) – Jak gogle śledzą ruch użytkownika w przestrzeni. Możliwości jest kilka – od specjalnych czujników montowanych w pomieszczeniu przez zainstalowane w goglach kamery na śledzeniu kontrolerów kończąc.
Audio – Obraz podczas korzystania z VR jest ważny. Bez dźwięku jednak cała zabawa traci urok. Przygotowaliśmy więc informacje na temat tego, jakie możliwości dają nam gogle VR w kwestii dźwięku.
Waga – Im lżejsze gogle tym lepiej dla naszego ciała. Po prostu.
Złącza – Informacja o tym jakie możliwości łączności z zestawem VR posiadamy. Różne rodzaje złącz pozwolą nam np. na połączenie powerbanka lub wyświetlać dodatkowo obraz na ekranie monitora.
Najpopularniejsze gogle VR w 2022 roku
Biorąc pod uwagę, że na naszej liście jest 40 zestawów, istnieje kilka konkretnych modeli które cieszą się w ostatnim czasie niesłabnącą popularnością. Mowa tu o 5 modelach:
- Oculus Quest 2
- Oculus Rift S
- Valve Index HMD
- HTC Vive
- Oculus Rift
Ich popularność wynika z bardzo dobrej korelacji między ceną a jakością oraz kompatybilnością z aplikacjami w tym ze SteamVR. Zobacz jakie wypadają inne HMD (Head-mounted Displays) na tle najpopularniejszych modeli gogli VR w 2022.
Ranking gogli VR 2022 – jakie gogle VR wybrać?
Model gogli VR | Premiera | Rodzaj wyświetlacza | Rozdzielczość | Odświeżanie | FOV | Rozstaw soczewek | Tracking | Wyjście audio | Waga | Dodatkowe porty |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
⭐ Oculus Quest 2 | 2020 | LCD | 1832×1920 | 72hz/90hz | 90° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane | 503g | USB-C |
HTC Cosmos Play | 2020 | LCD | 2,880 x 1,700 | 90hz | 110° | Manualnie | Wbudowane | Dostępny port audio 3.5mm | 651g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
HTC Cosmos Elite | 2020 | LCD | 2,880 x 1,700 | 90hz | 110° | Manualnie | Trackery | Wbudowane | 651g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
HTC Cosmos XR | 2020 | LCD | 2,880 x 1,700 | 90hz | 110° | Manualnie | Trackery | Wbudowane | 651g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
Pimax Artisan | 2020 | LCD | 2 x 1,700 x 1,440 | 90hz/120hz | 140° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | b/d | DisplayPort 1.4, USB 2.0, USB 3.0 |
Pimax 5K Plus (120Hz) | 2020 | CLPL | 2 x 2,560 x 1,440 | 120hz | 200° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 470g | DisplayPort 1.4/USB 3.0, 2xUSB-C |
Pimax Vision 5K Super | 2020 | CLPL | 2 x 2,560 x 1,440 | 180hz/160hz | 200° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 470g | DisplayPort 1.4, USB 3.0, 2xUSB-C |
Pimax Vision 8K Plus | 2020 | CLPL | 2 x 3,840 x 2,160 | 90hz | 200° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 450g | DisplayPort 1.4, USB 3.0, 2xUSB-C |
Pimax Vision 8K X | 2020 | CLPL | 2 x 3,840 x 2,160 | 75hz | 200° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | b/d | DisplayPort 1.4, USB 3.0, 2xUSB-C |
HP Reverb G2 | 2020 | LCD | 2 x 2,160 x 2,160 | 90hz | 114° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane | 490g | USB 3.0, DisplayPort 1.3 |
XTAL | 2020 | OLED | 2 x 3,840 x 2,160 | 70hz | 180° | Auto | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | b/d | brak |
Lynx R1 | 2020 | LCD | 2 x 1.600 x 1.600 | 90Hzhz | 90° | b/d | Wbudowane | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | b/d | brak |
Pico Neo 2/Eye | 2020 | LCD | 3,840 × 2,160 | 75hz | 101° | brak | Wbudowane | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | 350g | USB-C |
Lenovo Mirage VR S3 | 2020 | LCD | 3,840 × 2,160 | 75hz | 110° | b/d | 3DoF | Wbudowane | 470g | USB-C |
HTC Vive Pro Eye | 2019 | AMOLED | 2,880 x 1,600 | 90hz | 110° | Manualnie | Trackery | Wbudowane | b/d | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
HTC Cosmos | 2019 | LCD | 2,880 x 1,700 | 90hz | 110° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane | 651g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
⭐ Oculus Rift S | 2019 | LCD | 2,560 × 1,440 | 80hz | 115° | Soft | Wbudowane | Open audio | 563g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
⭐ Valve Index | 2019 | LCD | 2 x 1,440 x 1,600 | 120hz/90hz | 130° | Manualnie | Trackery | Wbudowane | 809g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
HP Reverb | 2019 | LCD | 4,320 x 2,160 | 90hz | 114° | Soft | Wbudowane | Wbudowane | b/d | USB 3.0, DisplayPort 1.3 |
Varjo VR-1 | 2019 | OLED/AMOLED | 1,920 x 1,080 / 1,440 x 1,600 | 60hz/90hz | 87° | Auto | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 905g | 2 x DisplayPort 1.2, USB-A 3.0 |
Varjo XR-1 | 2019 | OLED/AMOLED | 1,920 x 1,080 / 1,440 x 1,600 | 60hz/90hz | 82° | Auto | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 1065g | 2 x DisplayPort 1.2, USB-A 3.0 |
LUCI immers | 2019 | OLED | 3,840 x 1,080 | 60hz | 70° | Manualnie | 3DoF, sensory iR | Dostępny port audio 3.5mm | 180g | USB 3.0, Typ-C, HDMI |
Oculus Quest | 2019 | OLED | 2,880 x 1,600 | 72hz | 100° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | 571g | USB-C |
HTC Vive Focus Plus | 2019 | AMOLED | 2,880 x 1,600 | 75hz | 110° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | b/d | USB-C |
Pico G2 4K | 2019 | LCD | 3,840 × 2,160 | 75hz | 100° | brak | 3DoF | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | 278g | USB-C |
HTC Vive Pro | 2018 | AMOLED | 2,880 x 1,600 | 90hz | 110° | Manualnie | Trackery | Wbudowane | 555g | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
Pimax Vision 5K XR | 2018 | OLED | 2 x 2,560 x 1,440 | 85hz | 200° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 470g | DisplayPort 1.4, USB 3.0, 2xUSB-C |
ASUS WMR | 2018 | LCD | 2,880 x 1,440 | 90hz | 95° | brak | Wbudowane | Dostępny port audio 3.5mm | 400g | USB 3.0, HDMI 2.0 |
XTAL | 2018 | OLED | 2 x 2,560 x 1,440 | 70hz | 180° | Auto | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 440g | DisplayPort 1.2 |
Acer OJO 500 | 2018 | LCD | 2,880 x 1,440 | 90hz | 100° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane | b/d | HDMI 2.0, USB 3.0 |
HTC Focus | 2018 | AMOLED | 2,880 x 1,600 | 75hz | 110° | Manualnie | Wbudowane | Dostępny port audio 3.5mm | b/d | USB-C |
Oculus Go | 2018 | LCD | 2,560 x 1,440 | 60hz/72hz | 110° | brak | 3DoF | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | 467g | USB-C |
Pico G2 | 2018 | LCD | 2,880 x 1,600 | 90hz | 100° | brak | 3DoF | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | 268g | USB-C |
Lenovo Mirage Solo | 2018 | LCD | 2,560 x 1,440 | 75hz | 110° | brak | Wbudowane | Wbudowane, dostępny port audio 3.5mm | 645g | USB-C |
Acer WMR | 2017 | LCD | 2,880 x 1,440 | 90hz | 100° | brak | Wbudowane | Dostępny port audio 3.5mm | 350g | USB 3.0, HDMI |
Lenovo Explorer | 2017 | LCD | 2,880 x 1,440 | 90hz | 110° | brak | Wbudowane | Dostępny port audio 3.5mm | 380g | USB 3.0, HDMI 2.0 |
Samsung Odyssey | 2017 | AMOLED | 2,880 x 1,440 | 90hz | 110° | Manualnie | Wbudowane | Wbudowane | 644g | USB 3.0-A, USB 3.0-C |
Dell Visor | 2017 | LCD | 2,880 x 1,440 | 90hz | 110° | Soft | Wbudowane | Dostępny port audio 3.5mm | 784g | HDMI 2.0, USB 3.0 |
⭐ HTC Vive | 2016 | AMOLED | 2,160 x 1,200 | 90hz | 110° | Manualnie | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 470g | USB 2.0, HDMI |
⭐ Oculus Rift | 2016 | AMOLED | 2,160 x 1,200 | 90hz | 94° | Manualnie | Trackery | Wbudowane | 470g | USB 3.0, HDMI |
PSVR | 2016 | AMOLED | 1,920 x 1,080 | 90hz/120hz | 100° | Soft | Trackery | Dostępny port audio 3.5mm | 610g | brak |
A już wkrótce czekają nas premiery wielu nowych urządzeń w tym zestawu VR od Apple, Oculus Quest 3 czy Playstation VR2. Można też liczyć na obniżkę cen zestawów Oculus 2 oraz Valve Index!
To musisz wiedzieć o PC VR w 2022
Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem gogli VR i masz już swoje typy, sprawdź też jak wygląda ich kompatybilność z podzespołami komputerów. Zobacz czy karta graficzna w Twoim komputerze spełnia zalecane wymagania gogli VR. Przygotowaliśmy listę kart graficznych wspieranych przez najpopularniejsze gogle VR ze względu na karty AMD oraz nVidia.
Zobacz które karty graficzne AMD wspierają najlepiej gogle VR: AMD RADEON VR READY PREMIUM.
Zobacz które karty graficzne nVidia wspierają najlepiej gogle VR: NVIDIA VR.
A jeżeli nie wiesz jeszcze jaką kartę graficzną kupić do swojego komputera, zobacz nasz ranking kart graficznych idealnych pod VR.
A jeżeli chcesz korzystać z Oculus Link do łączenia swoich gogli VR od Oculus z komputerem, przydać się może aplikacja Oculus Link. Zobacz jakie wymagania posiada ta aplikacja i jakie gogle VR Oculus są przez nią wspierane. Dowiedz się więcej na podstronie o Oculus Link.
W co grać na goglach VR?
Jeżeli nie planujesz zakupu gogli do działań biznesowych, najpewniej wykorzystasz je do grania 🙂 Nie ma w tym nic złego! Masz całkiem sporo tytułów do wyboru – od prostych zręcznościowych puzzli przez rozbudowane gry wykorzystujące w zaawansowany sposób fizykę otoczenia. Wybierz idealną grę dla siebie z naszą pomocą: Te gry na VR były najlepiej ocenianie w 2021 roku. Pobierz je i zagraj już teraz!
Śledź tez promocje i przeceny na Steam! Zobacz co przygotowali deweloperzy w ramach Steam Fest 2021.
A Ty? jaki jeszcze zestaw VR dodałbyś do naszej listy?