W świecie wirtualnej rzeczywistości (VR) technologia stale ewoluuje, wprowadzając innowacje i coraz to nowsze urządzenia. Jednym z ciekawych przykładów jest gogle VR IIS VFX3D. W tym artykule przyjrzymy się dokładnie tej jednostce, rozkładając jej cechy na części pierwsze.
Data premiery i cena
Gogle VR IIS VFX3D zostały zaprezentowane światu 24 stycznia 2000 roku. Od tamtej pory minęło wiele lat, a to urządzenie wciąż wywołuje zainteresowanie. Początkowa cena wynosiła 1800 dolarów, a w zestawie były również kontrolery. Niestety, obecnie jest to produkt wycofany z rynku.
Specyfikacja techniczna
Wyświetlacz
Gogle VR IIS VFX3D wyposażone są w dwie matryce LCD, tworząc wrażenie binokularne. Każde oko ma rozdzielczość 380×337 pikseli. Matryce te charakteryzują się układem subpixeli RGB stripe, co przekłada się na lepszą jakość obrazu. Gogle oferują odświeżanie ekranu o częstotliwości 75 Hz.
Optyka
Urządzenie umożliwia regulację interpupillary distance (IPD), co pozwala dostosować odległość między źrenicami do indywidualnych potrzeb użytkownika. Dodatkowo, możliwa jest regulacja dioptrii, co sprawia, że gogle są wygodne dla osób noszących okulary.
Materiał i wygoda noszenia
Gogle VR IIS VFX3D zostały wykonane z plastiku. Ich opaski są wyściełane twardą pianką, a przednia część urządzenia posiada chowany osłonowy wizjer. Całość jest dostępna w kolorze czarnym.
Śledzenie i kontrola
Te gogle VR wyposażone są w tracking typu 3 DoF Non-positional, co oznacza, że śledzą one ruchy głowy i pozycję, ale nie pozwalają na pełną śledzenie pozycyjne. Kontrolery, w ilości jednego sztuki, to CyberPuck 3 DoF. Obsługują one ruchy użytkownika i posiadają boczne przyciski jako metody wejścia.
Dźwięk i połączenia
Gogle IIS VFX3D posiadają zintegrowane stereo słuchawki, co zapewnia immersyjne wrażenia dźwiękowe. Istnieje także możliwość podłączenia mikrofonu poprzez 3,5 mm gniazdo audio. Jeśli chodzi o połączenia, gogle obsługują kabel VGA do przesyłania wideo.
Podsumowanie
Mimo że gogle VR IIS VFX3D mają swoje ograniczenia, to były one znaczącym krokiem w rozwoju technologii VR w swoim czasie. Dzięki nim użytkownicy mogli odkrywać wirtualne światy i doświadczać nowych form rozrywki. Dziś, choć są już wycofane z rynku, warto pamiętać o ich znaczeniu w historii VR.