Microsoft Hololens rozbudziły wyobraźnię wielu twórcom na całym świecie, niestety koszt wyprodukowania tego typu sprzętu spowodował, że cena tego urządzenia stała się astronomicznie droga. W końcu nawet duże firmy muszę się liczyć z trzema tysiącami dolarów! W związku z czym Gigant z Redmont rozpoczął współpracę z zewnętrznymi firmami takimi jak Acer czy LG. Tym razem pochylimy się nad rozwiązaniem pierwszej z firm, oficjalnie zwanym Acer Windows Mixed Reality Headset Developer Edition.
Historia Acer Mixed Reality Developer Edition
Zapowiedziany na początku (marzec) 2017 roku, podczas konferencji Game Developers Conference 2017, sprzęt ma za zadanie umożliwić mniej zamożnym twórcom możliwość tworzenia aplikacji na ten sprzęt. Znacznie niższa cena ma okazać się kluczem do zwiększenia zainteresowanie deweloperów pracą przy hologramach. Przy okazji Microsoft zapowiedział, że ten model jak i ich własny Hololens będą cały czas rozwijane i jest to w zasadzie kolejny krok w kierunku stworzenia wersji konsumenckiej. W maju tego samego roku wystartowała przedsprzedaż, niestety początkowo została ona skierowana jedynie do zainteresowanych osób w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie. Reszta świata wciąż musi czekać na swoją kolej. Premiera wersji deweloperskiej została zaplanowana na sierpień 2017 roku.
Technikalia i specyfikacja
Wersja deweloperska Acer Mixed Reality wyposażona jest w dwa oddzielne ekrany LCD o rozdzielczości 1440×1440 pixeli, które odświeżane będą w 90 Hz (natywnie). Przekątna ma mieć 2,89 cala, co wraz z zawiasem na froncie ma pozwalać twórcą na wygodne wprowadzanie poprawek. Pole widzenia zostało określone na 95 stopni. Sprzęt będzie posiadał Inside-out tracking. Do wykorzystywania tego sprzętu potrzebny będzie jeden, cztero metrowy kabel HDMI 2.0 oraz USB 3.0, które będą się łączyć z komputerem. Ponadto gogle będą posiadać wyjście audio oraz wsparcie dla mikrofonu przez gniazdo 3,5 mm minijack.
Gogle wciąż są sprzętem wymagającym sporej ilości pracy co doskonale oddają już minimalne wymagania sprzętowe. Procesor to przynajmniej i7 z 6 rdzeniami lub AMD Ryzen 7 1700 z 8 rdzeniami oraz 16 wątkami! Karta graficzna to wybór minimum pomiędzy GTX 980/1060, a AMD Radeon RX480 z 8 GB pamięci wspierające biblioteki DirectX 12 oraz WDDM (Windows Display Driver Model) 2.2. 16 GB RAM to po prostu wymóg, tak samo jak następujące porty: HDMI 1.4 lub Display Port 1.2 obsługujący 60 Hz, HDMI 2.0 lub Display Port 1.2 obsługujący 90 Hz, jeden wolny port pod kolejny Display Port dla całego headsetu. Rozdzielczość 800×600 oraz 32 bity na kolor Zapotrzebowanie znajdzie się także na port USB 3.0 Type-A, który musi dostarczyć minimum 900 mA. Jeszcze tylko Bluetooth 4.0 do akcesoriów oraz 10 GB pamięci i jesteście gotowi do programowania.
Cena urządzenia
Zamówienie przedpremierowe to zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami koszt o wiele mniejszy niż w przypadku Hololens. Acer Windows Mixed Reality Headset Developer Edition kosztuje 299 dolarów z darmową dostawą oraz zwrotem. Niestety nie wiemy kiedy urządzenie będzie można zamówić w Polsce.
Narzędzia
Programowanie aplikacji na Windows 10 nie różni się niczym na komputery oraz gogle. Wszystko to zagwarantowane jest dzięki systemowi UWP (Universal Windows Platform). Musimy jednak wziąć uwagę, że obsługa tego typu urządzenia będzie w takim razie objawiać się jedynie ustawieniem okna z aplikacją gdzieś w pokoju. Dopiero skorzystanie z narzędzi do tworzenia hologramów umożliwi nam dostarczenie czegoś dobrze funkcjonującego w tego typu cyfrowym środowisku.
Podsumowanie
Mieszana rzeczywistość niestety wciąż jest bardzo odległą technologią, jednakże Microsoft wykonuje bardzo istotny krok ku przyszłej premierze. Podczas gdy nowe, lepsze urządzenia powstają w tym samym czasie projektowane są aplikacje, z których będziemy mogli skorzystać już podczas debiutu konsumenckiej wersji sprzętu. Acer Mixed Reality Developer Edition może okazać się naprawdę ciekawą propozycją dla twórców, mających już swój oryginalny pomysł na wykorzystanie interaktywnych hologramów.