22 lutego w sieci pojawił się trailer nowej gry krakowskiego studia EpicVR pod tytułem Plasmatic. Oglądając zapowiedź gry i jej rozgrywkę od razu pojawia się jedno konkretne skojarzenie – Portal.
Czy to źle, że Plasmatic jest podobny do Portala? Absolutnie nie! Wszystko wskazuje na to, że w samej grze znajdziemy wiele nie widzianych wcześniej rozwiązań, które wyraźnie pokażą, że Plasmatic to nie Portal.
Plasmatic – fabuła
Chociaż z drugiej strony, rys fabularny coś nam przypomina:
Plasmatic jest samo rozwijającą się wirtualną przestrzenią dowodzoną przez sztuczną inteligencję – SPIRIT. Główny bohater zostaje wybudzony przez SPIRIT z plasmatica w celu rozwiązania problemów mechanicznych rdzenia panelu sterowania Plasmatic. Nasz bohater zostaje wybudzony z inkubatora świata wirtualnego w którym się znajdował. Jego motywacją jest powrót do swojego życia w rzeczywistości wirtualnej. To jemu poświęcił wszystko co robił dotychczas i to w nim się rozwijał przez całe życie. To w nim jest, kimś i to tam prowadzi swoje życie.
Tak o fabule gry piszą sami twórcy. Nie da się ukryć, że brzmi to znajomo. Ale nic to. W grze VR nie ważna jest aż tak bardzo fabuła jak sama interakcja z otoczeniem, zagadki i wykorzystanie naszego zestawu VR do dobrej i intensywnej rozgrywki!

Rozgrywka w Plasmatic
A jak wygląda sama rozgrywka? Otóż jest w zasadzie wszystko to czego się można spodziewać po tytule inspirowanym Portalem: Jest to gra, w której rozwiązujemy zagadki logiczne w krótkim interwale czasowym, na dalszym etapie gry dochodzą też dodatkowe sprzęty pomagające nam pokonywać coraz to trudniejsze wyzwania. Główną mechaniką jest obracanie baterii w sposób ułatwiający prawidłowy przepływ plazmy między jej nośnikami. Sama gra składa się z z 21 poziomów oraz poziomu 0 – samouczka.
Na każdym poziomie znajdują się baterie ułożone w rozmaity sposób po przestrzeni danego levelu. Sięgamy po nie za pomocą wyświetlanego widma chwytu danej baterii i ruchami nadgarstka po wyborze danego elementu obracamy je w zależności od przepływu plazmy. Celem ułożenie baterii w taki sposób, aby baterie zapełniły się przelatującą przez nośniki plazmą. Baterie przyjmują plazmę, tylko i wyłącznie w odpowiednim ułożeniu. Bateria dzieli się na 6 części i należy dopasować jej układ do koloru przepływającej plazmy. Ilość baterii na poziom jest zróżnicowana w zależności od danego poziomu. Aby ukończyć dany poziom, musimy ułożyć kompleks takich baterii, aby utworzyła ona jeden wspólny system przepływu plazmy. Dodatkowo w tym na każdym poziomie ustalone są limity czasowe, w których musimy zakończyć logiczne wyzwanie. Od 10 do 20 minut na wyzwanie. Po wykonaniu zadania otwierają się drzwi windy przenoszące nas na kolejny poziom.
W grze zmienia się również nastrój poziomu, w zależności od upływającego czasu. W ostatnich 30 sekundach muzyka zaczyna zmieniać się w dynamiczną, podkręcając atmosferę danego wyzwania.
W przypadku niepowodzenia, nasz poziom restartuję i musimy rozpocząć dane wyzwanie od nowa.
W trakcie przechodzenia gry, zmienia się również narracja SPIRIT – naszej przewodniczki prowadzącej nas przez kolejne wyzwania. Dowiadujemy się więcej o świecie gry z jej interakcji z nami – rozmowie.
Wiele informacji o sytuacji w świecie Plasmatic uzyskujemy z domysłów związanych z charakterystyką jej wypowiedzi.
W grze znaleźć będzie można różne narzędzia, które pomogą nam w rozgrywce:
Gravitron – Dzięki niemu można podnieść kulę plazmy znajdującą się w przestrzeni i manipulować swobodnie jej położeniem. Umożliwia to implementacje plazmy bezpośrednio do baterii bez potrzeby skierowania do niej linii dopływu. Pojawia się on dopiero na kolejnych poziomach rozgrywki. Gdy mamy już opanowaną podstawową mechanikę.
Color pistol – Umożliwia on zmianę koloru plazmy w linii dopływu. Również występuje dopiero na późniejszych poziomach. Nie umożliwa zupełnej dowolności koloru – pistolet losuję kolor, który będzie można zmienić – co urozmaica rozgrywkę.
Kiedy możemy spodziewać się premiery Plasmatic?
Premiera gry spodziewana jest w drugiej połowie 2022 roku
[ngg src=”galleries” ids=”44″ display=”basic_thumbnail” thumbnail_crop=”0″]