Podczas gdy najwięcej uwagi poświęcano wirtualnej rzeczywistości na komputerach osobistych, mało kto zauważył wielki potencjał tej technologii w kontekście coraz mocniejszych smartfonów. Samsung doskonale dostrzegł ten fakt i wraz ze swoimi goglami Gear VR postanowił wykorzystać tę niszę. Oczywiście piekielnie ciężko byłoby nam móc bezpośrednio porównywać ten sprzęt do komputerowych odpowiedników. Dlatego skupmy się na tym co możemy otrzymać w ramach zestawu, który niedawno był rozdawany do zamówień przedpremierowych Samsunga Galaxy S8 i S8+ lub co możemy zakupić oddzielnie.
Historia
Samsung swoje pierwsze marzenia o wirtualnej rzeczywistości miał już w styczniu 2005 roku, gdy udało się patent na HMD. Rzecz jasna urządzenia mobilne w tym czasie były zdecydowanie zbyt słabe i idea została przesunięta w czasie. Koreańczycy prace rozpoczęli już w 2012 roku, gdy zorientowali się jak wielkie zainteresowanie zaczęła budzić zbiórka na pierwsze wersje Oculus Rift. Rok później rozpoczęto prace nad urządzeniem, które mogłoby funkcjonować wraz z Galaxy S4, jednakże wciąż nie osiągnięto zadowalającej jakości. W związku z czym we wrześniu 2014. zaprezentowano Samsung Gear VR, czyli pierwsze tego typu gogle od tak znanego producenta. Po ponad roku (listopad 2015) nowe dziecko ujrzało światło dzienne i zaczęło wzbudzać coraz większe zainteresowanie. Nie mogło być inaczej, ponieważ do działania potrzebny był jedynie smartfon (Galaxy Note 5, Galaxy S6/S6 Edge/S6 Edge+, Galaxy S7/S7 Edge oraz nowsze). Koszt biorąc pod uwagę naprawdę korzystne oferty od operatorów, można by spróbować swoich sił z VR ograniczając koszt wydatek jedynie do kosztów Gear VR.
W 2014 roku ogłoszono rozpoczęcie współpracy z Oculusem, dzięki której powstała pierwsza oficjalna wersja deweloperska – First Innovator Edition. Deweloperzy rozpoczęli prace nad pierwszymi aplikacjami oraz grami, tymczasem twórcy już mieli w planach kolejne wydanie. Second Innovator Edition wprowadziło istotne zmiany i nowości, z których skorzystać już mogły Samsung Galaxy S6 i S6 Edge. Ciekawymi nowościami były mini wiatrak zapobiegający parowaniu soczewek czy doskonalsza współpraca z wyświetlaczem nowego smartfona, lepsza jakość okupiona została gorszym polem widzenia. Edycja konsumencka wydana w 2015 z czasem okazała się jedynie kolejnym krokiem ku…
Przyszłorocznej zapowiedzi dotyczącej Samsunga Gear VR 2, czyli następcy oferującego jeszcze lepsze doświadczenie. 21 kwietnia na rynku ukazały się nowe gogle, które dodatkowo w zestawie posiadały mały pilocik stanowiący przy okazji kontroler ruchowy. I to w zasadzie był największy atut względem poprzednika, w końcu granie mogło odbywać się z wykorzystaniem dedykowanego touchpada, triggera oraz czterech przycisków.
Samsung Gear VR
Specyfikacja:
Warto na początku wspomnieć jak ten sprzęt w ogóle funkcjonuje, otóż smartfon połączony ze specjalną apką Oculusa (Samsung VR), dzięki czemu rozpoczyna pracę jako jednostka obliczeniowa wyposażona w wyświetlacz. Umieszczamy go w przygotowanym styku USB na złączeniu panelu przedniego i bocznego. Sam Gear VR staje się tak naprawdę sterownikiem oferującym czujniki śledzące ruch oraz wysokiej jakości soczewki poszerzające pole widzenia i możliwość dostosowania się do naszego wzroku. Po prawej stronie znajdziemy panel dotykowy, przycisk wstecz oraz szybki dostęp do sterowania głośnością. Sprzęt dostępny jest w kolorze śnieżnobiałym, wyposażony został w żyroskop i czujnik zbliżeniowy. Pole widzenia po kilku zmianach ostatecznie zatrzymało się na 96 stopniach. Gogle przy swoim stosunkowo małym rozmiarze (92,6 x 201,9 x 116,4 mm) oraz wadze 318 gram zachowuje bardzo dobry balans dzięki czemu nie obciąża głowy.
Cena urządzenia:
W obecnej chwili sprzęt widnieje w sklepach pod nazwą Samsung Gear VR Lite, a cena plasuje się w przedziale 299-499 złotych w zależności od sieciówki.
Narzędzia:
Dzięki współpracy Samsunga i Oculusa wszystkie potrzebne narzędzia możemy znaleźć na stronie Oculusa w dziale dla deweloperów. Twórcy poza pełnoprawnym SDK Mobile oferują również oddzielne pomoce dla twórców pracujących na popularnych silnikach Unreal oraz Unity.
Samsung Gear VR 2
Specyfikacja:
Samsung Gear VR 2 funkcjonuje tak samo jak poprzednik w związku z czym wykorzystuje podłączonego smartfona jako wyświetlacz oraz jednostkę obliczeniową. Carno-niebieskie, bądź Orchid Gray gogle służą jako sterownik oraz ulepszenie takich elementów akcelerometr, żyroskop czy czujnik zbliżeniowy. Druga edycja została udoskonalona i oferuje nam dodatkowe 5 stopni (razem 101 stopni). Rozmiar odrobinę się zmienił i samo urządzenie się rozrosło, w związku z czym obecnie mierzy: 98,6 x 207,8 x 122,5 mm (W,S,G). Waga urządzenia (345 gram) w ogóle nie jest odczuwalna ze względu na bardzo dobry balans całego sprzętu. Twórcy zdecydowali się na wprowadzenie drobnych usprawnień do obecnej formuły, tak by spisywała się jeszcze lepiej na kolejnych modelach flagowych smartfonów od tego producenta.
Cena urządzenia:
Samsung Gear VR 2 sprzedawany jest w cenie pomiędzy 369-399 złotych. Osoby, które zamówiły Samsunga Galaxy S8, bądź S8+ otrzymywały headset zupełnie za darmo. Zakup oddzielnie kontrolera Gear VR Controller to koszt na poziomie 129 złotych, natomiast cały zestaw plasuje się na poziomie 550 złotych.
Narzędzia:
Programowanie pomocne przy okazji tworzenia aplikacji znajdziemy na stronie deweloperskiej, tak samo jak w przypadku wersji podstawowej. Oculus SDK Mobile funkcjonuje dla całej rodziny w związku z czym nie dość, że pracować będziemy na tym samym środowisku to w dodatku nie ograniczamy swojej potencjalnej bazy użytkowników.
Podsumowanie:
Pierwsza wersja sprzętu oferowała nie najgorsze pojęciem o tym czym w ogóle wirtualna rzeczywistość jest i co może nam pokazać. Oczywiście nie możemy porównywać tego urządzenia do tych odpowiedników komputerowo/konsolowych, jednakże to wciąż naprawdę dobry wydatek dla osoby, która chciałaby zobaczyć samodzielnie czy VR jest skierowany właśnie do nas. Druga wersja to w zasadzie kosmetyczne poprawki przez co wybór pomiędzy nimi to w zasadzie jedynie kwestia koloru, ewentualnie modelu naszego smartfona oraz częstotliwością wymiany naszych urządzeń.