Wirtualna rzeczywistość bardzo mocno tkwiła wielu wizjonerom w głowach, choć jej obraz zmieniał się na przestrzeni lat i porażek urządzeń z okresu lat 90. To właśnie wtedy liderzy konsolowego grania postanowili zaryzykować i niekoniecznie wyszło im to na dobre. Od czasu wielkiego sukcesu Oculusa, kolejne firmy decydowały się spróbować swoich sił, w związku z czym nikogo nie zdziwiła prezentacja Project Morpheus, czyli zupełnie nowego projektu Sony, którym z czasem stały się gogle Playstation VR.
Historia Playstation VR:
Podczas branżowej konferencji Game Developer Conference 2014, japońska firma oficjalnie zaprezentowała nowy sprzęt noszący nazwę roboczą Project Morpheus. Firma zdawała się podążać się w trochę innym kierunku niż pozostali gracze na rynku, jednakże nie oznaczało to z góry straconego projektu. Pełna współpraca z Playstation 4, które coraz szybciej się rozwijało oraz obecne już na rynku akcesoria: PS Move od kilku lat, nowa PS Camera od premiery konsoli, światełko w kontrolerze również. Sony od razu planowału uderzać w temat gier i od razu zapowiedziało, że EVE: Valkyrie, będzie pierwszą grą zmierzającą na tę platformę. Premiera gogli, noszących już oficjalną nazwę Playstation VR, nastąpiła najpóźniej, gdyż dopiero 13 października 2016 roku i jak się okazało poza zamówieniami przedpremierowymi ilość egzemplarzy w sklepach była bardzo mała. Efekt był taki, że ojcowie marki musieli ogłosić złe oszacowanie pierwszej partii. Produkcja musiała przyspieszyć, a już po pewnym czasie gogle powróciły do sklepów, by za chwilę doprowadzić do przebicia bariery pierwszego miliona sprzedanych sztuk.
Technikalia i Specyfikacja:
Sercem urządzenia moduł procesora mierzący 143×36×143 mm (szerokość × wysokość × długość, nie uwzględniając największego wystającego elementu), niestety Sony nie podaje na swojej stronie większej ilości informacji. Zupełnie inaczej wygląda kwestia wyświetlacza OLED, który ma rozmiar 5,7 cala i rozdzielczość 1920×1080 pixeli RGB (po 960×1080 na oko). Maksymalna częstotliwość odświeżania to 120 Hz przy polu widzenia około 100 stopni. W przypadku tego sprzętu niemożliwym jest dokładne i jednoznaczne określenie tej wartości, ponieważ obraz jest renderowany w specyficzny sposób o czym później. W hełmie znajdziemy także zintegrowany mikrofon, akcelerometr oraz żyroskop, a także złącza HDMI oraz USB. Cały rozmiar urządzenia to 187×185×277 mm (szerokość × wysokość × długość, nie uwzględniając największego wystającego elementu, opaska na głowę maksymalnie skrócona). Waga wynosi 610 gram, co zostało odpowiednio zbalansowane przy użyciu paska przechodzącego wzdłuż głowy. W zestawie dostępny jest moduł procesora pozwalający na przeniesienie drugiego sygnału na telewizor oraz zajmować się on będzie kwestią dźwięku przestrzennego.
Ograniczone możliwości obliczeniowe Playstation 4 wymusiły na twórcach zastosowanie inteligentnych rozwiązań w kwestii renderowania obrazu. Gogle na bieżąco analizują ruch użytkownika i generują obraz przewidując maksymalny zasięg wzoru w danym momencie. Reprojekcja w 120 Hz odbywa się podwójnie, w związku z czym programowane gry działają jedynie w 60 Hz, a w efekcie końcowym prezentuje się to bardzo płynnie.
Cena Playstation VR:
Gogle Playstation VR od dnia premiery dostępny jest w cenie minimalnej 1690 złotych, Playstation Camera v2 (wersja na PS4) to koszt 249 złotych, zestaw dwóch kontrolerów Move to koszt 329 złotych, specjalny, nowy kontroler Playstation VR Aim to wydatek rzędu 329 złotych, jednakże w pudełku znajdziemy także grę Farpoint. Podstawowy kontroler dzięki światełku zawsze współpracuje z goglami i kamerą.
Narzędzia:
Urządzenie uznawane przez Sony jest za część rodziny Playstation 4, w związku z czym programowanie przebiega identycznie. Narzędzia typu Unity czy Unreal dodatkowo dbają o to, aby twórca nie musiał się samodzielnie zajmować kwestią reprojekcji. Ot, wystarczy, że zadba aby jego produkt działał płynnie i stabilnie w wyznaczonych 60 klatkach na sekundę.
Podsumowanie:
Gogle Playstation VR to sprzęt w zasadzie tylko i wyłącznie do grania, Sony w ten sposób jeszcze bardziej rozszerzyło swoją ofertę i ilość możliwych doznań. Na upartego być może dałoby się wykorzystać to urządzenie do czegoś więcej, jednakże będzie to “operacja” bardzo żmudna. Producent pokusił się o kilka rozwiązań, które mają uczynić tworzenie gier na tę platformę znacznie łatwiejszym procesem niż by się to zdawało. Gogle wraz z konsolą możemy zakupić za trochę ponad 3000 złotych (przy odpowiednim przeczesywaniu oferty promocyjnych) w związku z czym jest to najtańsze z “dużych” rozwiązań. Ciężko traktować ten sprzęt jako możliwie popularne rozwiązanie w wielu domach, ponieważ deweloperzy nie są zbyt zainteresowani robieniem gier dla małej grupki ludzi, a VR to wciąż coś bardzo specyficznego. Brak dużych tytuł AAA lub chociażby trybów dodatkowych dla wirtualnej rzeczywistości może pogrzebać tę technologię oraz ten sprzęt.
[ngg_images source=”albums” container_ids=”13″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_compact_album” gallery_display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” galleries_per_page=”0″ enable_breadcrumbs=”1″ enable_descriptions=”0″ override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”240″ thumbnail_height=”160″ thumbnail_crop=”0″ order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]