Obecna generacja konsol w zasadzie powstała od szumnych zapowiedzi i zainteresowania graczy, przed którymi otwarto wizję tworzenia gier na gogle wirtualnej rzeczywistości i gigantycznego poczucia Obecności w stworzonym cyfrowym świecie. Rozwiązanie to obejmuje już w tej chwili o wiele więcej rynków, które mogą równie dobrze, jak nie lepiej wykorzystać te technologię.
Zacznijmy skoro już o grach wspominaliśmy, to warto zauważyć, że sami deweloperzy i projektanci gier oraz aplikacji potrzebują gogli do procesu tworzenia. Więcej o tej kwestii możecie przeczytać w naszym wywiadzie z Pawłem Gajdą z Carbon Studio, gdzie poruszamy między innymi tę kwestię. Coś co mogłoby się wydawać oczywiste, w praktyce takie nie było, lecz sytuacja ulega zmianie. Po pierwsze Microsoft zdecydował się na możliwość podniesienia części ekranowej, co pozwoli twórcom na wprowadzenie pewnych mniejszych czy większych poprawek. Interesujące rozwiązanie zaimplementowały Logitech oraz HTC z Valve, które umożliwiają przeniesienie prawdziwych klawiatur do cyfrowego świata naszych okularów.
Kolejne, podobne rozwiązanie może być ciekawą opcją dla osób, które chciałyby rozpocząć swoją zabawę z dronami wyposażonymi w coraz lepsze kamery i właśnie przesył obrazu, dzięki czemu bez żadnego dodatkowego ciężaru na plecach będzie można nie tylko sprawdzić jak prezentuje się nagranie, ale także pozwoli na zaoszczędzenie dodatkowych środków na drogie dokrętki.
Swego czasu Microsoft reklamował się współpracą z producentami samochodów, którzy dzięki ich sprzętowi mieliby okazję do zobaczenia cyfrowej wersji samochodu o którym marzą lub który chcieliby zobaczyć w swoim garażu. Skoro już o tym mowa to HoloLensy wykorzystywane są na policji, gdzie być może pojawi się także wirtualna rzeczywistość za sprawą zewnętrznych producentów i ich sprzętów.
Wirtualna rzeczywistość może zostać wykorzystana także podczas projektowania czy budowania zaawansowanych i rozbudowanych konstrukcji, w tym także domów czy pokoi, które będzie można w trakcie prac poprawić, dostosować czy ukazać i bezpośrednio porównać z obecnym stanem wykonania.
VR pojawia się także w różnego typu symulatorach, od tych skoncentrowanych na rozwiązaniach z pojazdami, nawet po te bazujących na medycynie czy dokonywaniu operacji na cyfrowych zwłokach. Podobnie sprawa może się mieć także w dziedzinach artystycznych, gdzie będziemy mogli całodobowo obserwować zarówno klasyczne dokonania artystów jak i te specjalne zaprojektowane dla posiadaczy gogli wirtualnej rzeczywistości.
Interesująco mogłoby się prezentować poświęcenie czasu na wideo-konferencjach, które nie tylko oferowały by wygodę wykorzystywania oraz trochę bliższy kontakt, ale także pozwoliłyby nam na otoczenie się ważnymi informacjami lub na wprowadzanie bezpośrednich poprawek przy okazji otrzymywania komentarzy otaczających nas osób.
Osobiście mam tez nadzieję, że doczekamy się naprawdę dobrego sprzętu, który umożliwi nam bezprzewodowe oglądanie filmów czy seriali w goglach wirtualnej rzeczywistości, co umożliwi podróżującym odcięcie się od otoczenia w trakcie podróży tramwajem, autobusem czy i to w szczególności pociągiem lub samolotem, dzięki czemu pokonywanie nawet bardzo długich odległości będzie o wiele przyjemniejsze i łatwiejsze do „strawienia„.
Zdaniem Eksperta:
Coraz wyższa rozdzielczość ekranu, oraz możliwość wyświetlenia klawiatury komputerowej w wirtualnej rzeczywistości, mogą przyczynić się do spopularyzowania gogli VR w zastosowaniach biurowych, oraz do wykorzystywania ich w celu przeglądania stron internetowych. Dzięki specjalnym aplikacjom dedykowanym VR, pracownik będzie mógł odciąć się od otoczenia i bardziej skupić na pracy, a także w dowolnym miejscu stworzyć sobie środowisko, w którym będzie czuł się dobrze i komfortowo. Ponadto, praca w VR umożliwi korzystanie z wielu wirtualnych ekranów równocześnie. Na popularność takiego rozwiązania musimy jeszcze chwilę poczekać, ponieważ obecnie rozdzielczość ekranu najpopularniejszych gogli VR jest zbyt niska, by w sposób klarowny wyświetlać duże ilości tekstu.
Być może używanie gogli nie będzie jeszcze długo w zasięgu pracownika przeciętnego biura, jednak już w tej chwili technologia wirtualnej rzeczywistości znajduje szerokie zastosowanie tam, gdzie przydatne okazują się wizualizacje. VR jest powszechnie wykorzystywany w branży motoryzacyjnej, w szybkim tempie zdobywa również popularność wśród architektów i w branży nieruchomości W przypadku branży motoryzacyjnej, wystarczy wyobrazić sobie, że zamiast długiego procesu prototypowania w oparciu najpierw o „płaskie” prezentacje na ekranach 2D, a następnie budowanie fizycznych modeli, dzięki goglom VR możemy szybko zaprezentować wczesny projekt uzyskując poczucie głębi, proporcji, trójwymiarowości i skali, które są nieosiągalne w przypadku monitorów 2D. Dzięki tym cechom, rzeczy widziane w goglach precyzyjnie odzwierciedlają rzeczywistość, a także dokładnie przedstawiają coś, co dopiero ma zostać stworzone.
Sprzedaż samochodów również ulegnie zmianie, ponieważ zamiast jeździć do różnych salonów samochodowych i porównywać zapamiętane modele, będziemy mogli dokładnie obejrzeć pojazdy z zewnątrz i w środku bez wychodzenia z domu. Podobna zmiana dotyczy także rynku deweloperskiego, gdzie obecnie sporo czas i pieniądze trwoni się przez konieczność wprowadzania poprawek do projektu w momencie, gdy klient jest niezadowolony z końcowego efektu, bo jakiś element budynku okazuje się zbyt duży, nieproporcjonalny, lub wydaje się nie pasować dobrze do całości. Tekturowa makieta lub zdjęcia obiektu, który jeszcze nie został skonstruowany są nieporównywalnie mniej obrazowe i precyzyjne, niż model zaprezentowany w wirtualnej rzeczywistości.
Paweł Gajda (Carbon Studio)